Råd til fleksibilisering

Bygge mer fleksibilitet?

Ved å tenke fleksibilitet i studier og emner kan USN utnytte potensialet ved flercampusmodellen og fagportefølje til at fler studenter får mulighet til å studere. Bildet illustrerer et studieprogram som består av en rekke emner. Emnene igjen er sammensatt av temaer og læringsutbytter, oppgaver, vurderinger, ressurser etc. Fleksibilitet kan bygges inn i programmet på mange måter. For eksempel ved valgfrihet når det kommer til emnaer som skal inngå. Fleksibilitet kan også oppnås ved å bryte temaer i emnene ned i små fleksible enheter, og i valgfrihet i hvordan oppgaver og obligatorisk arbeid gjennomføres slik at det kan passe mange typer studenter og målgrupper.

Ved å etterstrebe fleksibilitet i emner og programmer på denne måten, vil det også være mulig å i større grad gjenbruke ressurser og innhold på tvers av programmer og emner. Kanskje er det et læringsutbytte eller et tema som passer flere steder, og som kan designes på en måte som innebærer at det passer flere steder. Kanskje kan deler av et emne passe som kurs eller videreutdanning for andre målgrupper? Mikroemner (små emner) egner seg for eksempel godt for en målgruppe som allerede er i jobb, og som har begrenset tid til studier, men som kanskje nettopp er interessert i ett spesifikt tema.

Råd for å bygge mer fleksibilitet inn i emner og studier

    • Bygg studiet så fleksibelt som mulig og bygg inn fleksibilitet der det er mulig. Ha som utgangspunkt at studenten selv skal kunne gjøre valg.​
    • Det kan være en fordel å tenke små enheter. Bryt temaer og læringsutbytter ned i moduler som skal gjennomføres. Tenk fleksibilitet i hver lille modul. Ved å gjøre modulene som skal utgjøre et emne små, er det enklere å bytte disse ut ved behov, eller gjøre endring i en modul uten å måtte endre hele emnet. Dette vil gjøre designet mer robust.​
    • Tenk fleksibilitet ut over kun online eller campus. Design fleksibilitet og valgmulighet inn i hvert enkelt element av emnet. Gi alternative muligheter for hvordan studentene kan delta, samhandle med hverandre og levere arbeidskrav. Etterstreb fleksibilitet i hvordan studenter og undervisere sammen og hver for seg kan løse utfordringer. ​